Yoga

Yoga en voeding bij burn-out klachten

Yoga en voeding bij burn-out klachten

Een burn-out, de naam zegt het eigenlijk al, je bent opgebrand. Dit kan zowel lichamelijk als mentaal zijn. Een burn-out is eigenlijk het eindstation van een langdurige periode van stress en spanning. De boog is te lang gespannen geweest, waardoor de rek eruit is en je dus opgebrand raakt. Een burn-out wordt vaak gekoppeld aan werkstress, maar kan ook zeker ontstaan doorspanningen in de privé sfeer. Vaak is het de combinatie van deze twee die maakt dat het teveel wordt. Maar hoe herken je een burn-out?

Symptomen van een burn-out

Zoals gezegd is een burn-out het eindstation van een langdurige periode van stress en spanning. Een beetje stress is geen probleem en dit houdt ons scherp om bepaalde doelen te behalen, maar het moment dat die stress langdurig aanwezig is en je klachten gaat ervaren, dan gaat het niet goed! Klachten kunnen zich op vele manieren uiten: Lichamelijk, door helemaal opgebrand en uitgeput zijn en niets meer kunnen. Dit kan mentaal ook het geval zijn; het hoofd wil niet meer, de concentratie is ver te zoekenen de vermoeidheid is zo erg dat de minste inspanning al te veel is.

Een burn-out kent vele symptomen, maar eigenlijk staat vermoeidheid met stip op nummer1;

lichamelijk en mentaal zo moe zijn dat het functioneren ernstig wordt beïnvloed. Daarnaast zijn er nog een aantal symptomen, zoals;

  • Snel overprikkeld
  • Slapeloosheid (wakker worden tussen 1 en 4 uur)
  • Opgejaagd voelen
  • Emotioneel uit balans
  • Geen overzicht meer hoe zaken op te lossen
  • Neerslachtig
  • Angst en paniekklachten
  • Concentratieproblemen

De symptomen van een burn-out zijn niet voor iedereen hetzelfde, net als het ziekteverloop, dit verschilt per persoon. Zo zal de één misschien vooral fysiek uitgeput zijn, terwijl de ander meer psychische klachten heeft, zoals geheugenproblemen en een te vol hoofd. In beiden gevallen is de accu leeg en deze zal je weer aan moeten vullen, maar daarnaast kun je ook iets van je burn-out leren.

Wat vertelt een burn-out je?

Een burn-out ontstaat door overbelasting en dan met name door veelstress en druk. Iedereen die ooit in een burn-out heeft gezeten of wellicht nu voelt tegen een burn-out aan te zitten herkent het gevoel van te veel moeten tegen wat we aankunnen; de balans is weg, er wordt te hard getrokken aan eenkant en de weegschaal slaat compleet de verkeerde kant op. Het vertelt dater meer energie uitgaat en te weinig energie binnenkomt. Dit kan een tijdje goed gaan, maar op den duur raak je opgebrand. Er moet dus iets veranderd worden en hierdoor is een burn-out ook waanzinnig helpend om in te zien dat je afscheid mag nemen van bepaalde zaken en wellicht het roer om te gooien. Een burn-out leert je dus ook een heleboel. Zo nodigt een burn-out je uit om beter naar je lichaam te luisteren en om meer vanuit je gevoel en minder vanuit je hoofd te leven. Zo hoeft je lichaam de volgende keer niet meer zo hard te schreeuwen voordat je er naar gaat luisteren!

Hoe herstel je van een burn-out?

Je burn-out nodigt je dus uit om beter naar je lichaam te luisteren, maar hoe doe je dat als je vooral vanuit je hoofd hebt geleefd. Hierin is terugschakelen de eerste stap. Ben je in een burn-out beland dan zijn er een aantal tips voor herstel.

De eerste tip is gelijk de meest lastige en dat is acceptatie en rust. Accepteren dat je niet meer in de 5e versnelling functioneert, maar je mag terugschakelen naar de 1e versnelling. Jouw grenzen te accepteren en misschien hulp te zoeken bij eentherapeut, coach of psycholoog. Daarnaast is het belangrijk om in deze fase vooral te ontspannen, rust te zoeken en te ONTmoeten. Hieronder nog een aantal tips bij het herstel van jouw burn-out en het opladen van de accu;

  • Niet te haasten
  • Één ding per dag waar jij blij van wordt
  • Bewuste aandacht
  • Gezonde en energierijke voeding
  • Lummelen
  • Slapen
  • De natuur in
  • Knuffelen
  • Een lijstje maken van energiegevers en energie slurpers
  • Yoga & meditatie

Hoe gezonde voeding je kan ondersteunen/herstellen van je burn-out?

Het lichaam wat in een burn-out zit is uitgeput, heeft vaak door de stress een tekort aan vitaminen en mineralen, wordt niet meer gevoed, krijgt niet meer de beweging en ontspanning die het nodig heeft en is hormonaal uitbalans. Wat dit overbelaste lichaam nodig heeft is échte voeding die het lichaam voedt, die schadelijke stoffen afbreekt en de hormonen weer in balans brengt, een gezond eetpatroon die rust brengt en ontspanning in de vorm van goede laag intensieve beweging zoals yoga.

Met echte voeding en een gezond eetpatroon bedoelen we natuurlijke voeding op de juiste momenten, die het lichaam optimaal laat werken, waar je vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten uithaalt die het lichaam energie geven, de darm goed laten werken, de afvalstoffen afbreken, het immuunsysteem boosten, de feel-good stofjes mee stimuleren en waar het lichaam van herstelt. Groenten, fruit, gezonde vetten zoals avocado, lijnzaadolie en mooie (plantaardige) eiwitten helpen een lichaam te herstellen van een burn-out en zorgen ervoor dat de slepende vermoeidheid af neemt en je weer uit de nare vicieuze cirkel kunt stappen.
Milde beweging in de vorm van wandelen of fietsen in de natuur, maar natuurlijk ook yoga zorgen voor verlaging van stress en maken stofjes aan als serotonine en endorfine waardoor je weer wat fijne gevoelens kunt gaan ervaren en vaak beter gaat slapen. 

Yoga bij een burn-out

Yoga kan je zeker helpen bij een burn-out. Bij een burn-out is het autonome zenuwstelsel uit balans. Dit autonome zenuwstelsel bestaat uit het sympathische en het parasympatische zenuwstelsel. Bij een burn-out is het sympathisch deel overprikkeld en het parasympatische deel juist niet voldoende ontwikkeld. Belangrijk dus om het parasympatische deel te activeren en het andere deel juist te kalmeren.

Yoga helpt hierbij! Daarnaast helpt yoga je vooral in de fase van acceptatie. Het helpt je om tot rust te komen, je systeem te kalmeren, het leert je om te ontspannen.

 Daarnaast is er tijdens de yoga sessie veel aandacht voor de ademhaling. Als je in een burn-out zit zal je herkennen dat je ademhaling vaak wat hoog en misschien versneld is. Het gevoel dat je bij het doen van de kleinste activiteit al het gevoel heb dat je net een marathon hebt gelopen.Yoga helpt je om meer vanuit je buik te ademen, om zo parasympaticus te stimuleren. Yoga helpt je om meer te voelen en minder te denken.

Daarnaast is er in de yoga veel ruimte voor meditatie, mindfulness en mindset. Om meer te accepteren en minder te oordelen. Vanuit zachtheid en met een milde en liefdevolle naar jezelf en jouw lichaam te kijken, zodat er meer zelfacceptatie ontstaat.

Naast dat yoga helpt om beter te ontspannen, dieper te ademen en een positieve mindset, helpt het je ook meer ruimte in je lichaam te creëren. Zo zit je lekkerder in je vel!

Deze blog is geschreven in samenwerking met Nancy van Bewust Goed Leven. Zij is Orthomoleculair- en BrainQ Therapeut en zij heeft als doel jou van je fysieke en mentale klachten afhelpen en ervoor zorgen dat je gezonder en bewuster wordt!

Gerelateerde posts

BEKIJK ALLE BLOG POSTS

Je yoga inplannen? Dat doe je zelf...