Yoga

Yoga bij stijve schouders en nek

Last van stijve schouders en een stijve nek? Dit is één van de meest voorkomende klachten die ik bij veel mensen hoor. Ook voor mijzelf is dit het probleem gebied, des te meer reden om mij er nog eens extra in te verdiepen. In deze blog leg ik je er graag iets over uit en geef ik je wat tips, die voor mijzelf werken en dus hopelijk ook voor jou. Daarnaast heb ik een ontspannen yin yogales opgenomen speciaal gericht op het gebied van de schouders en de nek.

Wandelende hoofden

Het gebied van de schouders en nek is vaak een probleemgebied bij veel mensen. Wij zijn een soort wandelende hoofden geworden. We zitten veel in ons hoofd met als gevolg dat er veel spanning zit in het gebied van nek en schouders. Daarnaast is onze ademhaling vaak hoog, wat maakt dat je niet goed contact maakt met de rest van het lichaam.

 

Slechte houding

Daarnaast laat onze houding vaak te wensen over. Lange dagen (thuis) aan het werk en vaak is het zo, dat hoe drukker we worden hoe meer we onze schouders optrekken richting onze oren. De focus op de juiste houdingen – schouders laag, rug lang uitgestrekt en borst naar voren – vergeten we dus nog weleens.  

 

Wat draag jij op je schouders?

De schouders zijn ontzettend belangrijk. Ze dragen namelijk ons hoofd en onze nek en dit is een belangrijke taak. Maar ook geestelijk moeten de schouders veel dragen. Wanneer je teveel moet dragen op emotioneel vlak, kan dit zich uiten in lichamelijke pijn in de schouders. Veel zorgen en regelmatig malen kan dan ook voor serieuze klachtenzorgen. Hoe moet je ontspannen als je aan het overleven bent?

Je schouders staan voor het respecteren van jouw grenzen en de grenzen van anderen: Jezelf gedragen voelen.  Je schouders zijn bestemd om vreugde te dragen in plaats van lasten. Wij leggen onszelf vaak lasten op door vreselijk streng voor onszelf te zijn. Je moet van alles van jezelf, je verplicht jezelf dingen te doen en stelt daarbij hoge eisen aan jezelf. Ook angst kan zwaar op je schouders drukken. 

Kun je eens wat milder en zachter zijn voor jezelf? Kun jij net zo lief voor jezelf zijn als dat je voor een dierbare zou zijn? Kun je van moeten eens ontmoeten maken? Een krachtige affirmatie hierbij kan zijn;

“Ik ben vrij om vreugdevol te zijn”.

Stijve nek

De nek symboliseert de ontspanning en de rust in onszelf. Dat we vertrouwen ervaren en onszelf op een buigzame wijze openstellen voor anderen en voor indrukken van de buitenwereld.

Een stijve nek met uitstraling naar de bovenarm kan ermee te maken hebben dat je te zwaar beladen bent, oftewel te veel lasten op je draagt. Of dat je anderen probeert te veranderen.Probeer eens of je anderen liefdevol hun eigen lessen kunt laten ervaren.

 
Tips bij stijve schouders en nek

Ontspanning is het codewoord bij stijve schouders en/of een stijve nek. Geef Je lichaam echt de rust om te herstellen door middel van ontspanningsoefeningen.

Ik omschrijf blokkades of stijf bindweefsel ook wel met een blok ijs dat je langzaam wilt laten smelten. Dit doe je met warmte en aandacht. Leg eens een kussen (ik gebruik zelf een hittepit kussen) rondom je schouders en nek. Gebruik yin yoga houdingen om wat meer ruimte en soepelheid te creëren in het bindweefsel rondom het gebied van de nek en de schouders.

Wanneer wij spanning en stress ervaren is onze ademhaling hoog en oppervlakkig. Focus op je ademhaling voormeer ontspanning en het loslaten van stress werkt bevrijdend! Ga eens ontspannen zitten of liggen en breng dan je aandacht richting je ademhaling.Adem in 4 tellen in door je neus, houd je ademhaling 2 tellen vast en blaas in6 tellen uit door je mond. Herhaal dit een aantal ademhalingen net zo lang tot je voelt dat de spanning afneemt.

Mediteren voor meer Rust in deKop. Meditatie brengt je geest tot rust en geeft energie. Het is een kwestie van oefenen en trainen, net als dat je naar de sportschool gaat om je spieren te trainen. In het begin is dat wellicht onwennig en word je er misschien onrustig van, maar op den duur zul je merken dat je rustiger wordt, positiever, dat je meer focus hebt, een hoger energieniveau en dat je ook beter slaapt.

 

Verlicht spanning in nek en schouders met deze yogaoefeningen;

Deze oefeningen kunnen helpen om wat meer ontspanning en ruimte te creëren in het gebied van je nek en je schouders;

 

Stretchen van je nek

Kom rechtop zitten, strek je rug uit en ontspan je schouders. Breng dan vervolgens je linkeroor richting je linkerschouder, voel die strekking aan de rechter zijdevan je nek, misschien zelfs tot aan je schoudertop aan toe. Houd deze houdingen  ongeveer 1 minuut vast. Herhaal de houding vervolgens aan de andere kant.

 

Schouderrol

Kom weergoed rechtop zitten en strek je rug uit. Breng dan op een inademing je schouders richting je oren en op een uitademing draai je je schouders naar achteren omlaag. Herhaal dit 5 keer en voel even na.

 

Ontspan je schouders

Zorg vooreen fijne ondergrond (yogamat) en pak een deken erbij. Deze deken mag je oprollen tot een brede rol en vervolgens verticaal op je mat neerleggen. Kom met je wervelkolom over deze rol heen liggen op zo’n manier dat je je schouderbladen kunt ontspannen over de rol heen. Focus je vervolgens op je  ademhaling. Adem in 4 tellen in door je neus, houd je ademhaling 2 tellen vasten blaas in 6 tellen uit door je mond.

Blijf ongeveer 5 minuten liggen, zodat je schouders/schouderbladen de tijd krijgen om  volledig te ontspannen.

 

Wil je meer?

Speciaal  voor de nek en de schouders heb ik een yin yogales van 60 minuten opgenomen.

Deze les kan jou helpen bij jouw klachten. Heb je last, voel je spanningen, of zit het. helemaal vast? Dan kan het zeker geen kwaad om regelmatig deze les voor de nek  en schouders te doen. Je kunt de les zo vaak volgen als jij wilt en oefenen en trainen wanneer het jou uitkomt. Wat natuurlijk het belangrijkste is, is dat je naar je lichaam luistert.

Graag hoor ik van je of deze les ook voor jou gewerkt heeft.

 

Bronvermelding;

De Sleutel tot Zelf-Bevrijding – Christine Beerlaerdt

Je kunt je leven helen – Louise Hay

Het gebied van de schouders en nek is vaak een probleemgebied bij veel mensen. Wij zijn een soort wandelende hoofden geworden en zitten veel in ons hoofd, met als gevolg dat er veel spanning zit in het gebied van nek en schouders.

Koop deze les
BEKIJK ALLE BLOG POSTS

Je yoga inplannen? Dat doe je zelf...