Yoga

Wat levert yoga je op?

Wat levert die stilte, dat bewustzijn en yoga je eigenlijk op?

In mijn vorige blog daag ik je uit om eens een week lang dagelijks 3 minuten een bewust moment van stilte toe te voegen aan je dag. Maar wat levert die stilte, dat bewustzijn en yoga je eigenlijk op? Goede vraag!

Yoga werkt!  En niet alleen omdat ik er zelf heilig van overtuigd ben, maar het is zelfs wetenschappelijk bewezen. Hieronder 5 wetenschappelijk onderbouwde feiten waarom yoga nou zo ontzettend goed voor je is.

1. Stresskippen opgelet

Yoga helpt je om stress te verminderen en hier beter mee om te gaan. Een beetje stress is niet verkeerd om je scherp te houden en bij gevaar is stress zelfs gezond, omdat de snelle reactie van jouw lichaam je door de crisis heen helpt. Steeds vaker zien we dat de stress chronisch is, we rennen door en to do lijstjes afvinken is de bezigheid van de dag. Alle ballen hooghouden! Deze stress is dus niet gezond!

Stress wordt veroorzaakt vanuit het sympathische deel van het autonoom zenuwstelsel. Dit deel komt in actie bij stress: je hart gaat sneller kloppen, de spijsvertering vertraagt en de bloeddruk gaat omhoog. Dit is een onbewuste actie van je lichaam en daar kun je niet veel aan veranderen, maar wat je wel kunt veranderen is de tegenhanger; het parasympatisch deel stimuleren. Door bewust bezig te zijn met je ademhaling, ontspanning en yoga stimuleer je het parasympatische systeem en dit kalmeert vervolgens je lichaam.

Al na twaalf weken yogabeoefening hadden jonge, gezonde mensen minder last van stress dan de controlegroep die geen yoga deed. Ook verbeterde hun immuunsysteem. Het aantal antioxidanten in hun lichaam die je lijf beschermen tegen gifstoffen ging bijvoorbeeld omhoog (yogaonline)

2. Gaaaaaap

Het stond vorige week in de krant; maar liefst één op de vijf mensen slaapt slecht!

Uit een onderzoek onder 60 plussers met slapeloosheid is gebleken dat vrijwel alle onderdelen van het slapen beter gingen nadat een groep drie maanden lang aan yoga deed. Ze sliepen sneller in, ze sliepen dieper en voelden zich ook overdag een stuk beter. Ook cardio (hardlopen of fietsen) kan je helpen om beter te slapen, maar uit een ander onderzoek is gebleken dat yoga effectiever is dan cardio.

Kortom, yoga lijkt een van de beste medicijnen te zijn tegen slapeloosheid (proacademie)

3. Neus op je knieën

Ik hoor vaak mensen zeggen; ‘yoga dat kan ik niet, ik ben niet lenig’. Dan heb ik nieuws! Je hoeft er niet lenig voor te zijn. Ik nodig iedereen aan het begin van de les uit om het ego buiten de deur te laten. Alleen maar zijn, voelen en je eigen grenzen ontdekken in jouw lichaam. Hoe meer je loslaat, hoe leniger je uiteindelijk zult worden. Dus ja voordat je het weet lig je met je neus op je knieën.

4. Opperste concentratie

Yoga en meditatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder de bewuste aandacht bij je ademhaling en het trainen van de geest zouden yogaoefeningen slechts gymoefeningen zijn. Deze combinatie zorgt ervoor dat we het brein trainen en daardoor onze concentratie verbeteren.

Uit studies met MRI-apparaten is gebleken dat yoga helpt om de concentratie te verbeteren en de hersenen er daadwerkelijk anders uit gaan zien. Er ontstaan nieuwe verbindingen tussen hersencellen en er komen neurotransmitters vrij die zorgen voor een betere concentratie.

5. Geluk, gelukkiger, gelukkigst!

Oudere mensen die jarenlang aan yoga doen hebben een vergelijkbaar hersenvolume dan veel jongere mensen, ontdekten wetenschappers. Dat geldt vooral voor het linkerdeel dat verbonden is met positieve emoties als blijdschap en je gelukkig voelen.

Yoga zorgt ervoor dat je je gelukkiger voelt. Dit geluksgevoel wordt veroorzaakt door een combinatie van de bovengenoemde pluspunten; minder stress, meer neurotransmitters.  Je kunt je beter concentreren, en kunt daardoor meer genieten van mooie dingen. En natuurlijk is goed slapen ook essentieel voor je geluksniveau (proacademie, yogaonline).

Yoga werkt dus!

Butterfly pose bewussst
Butterfly pose

Ruimte in je lichaam

Butterfly pose
Deze yogahouding helpt je om naar binnen te keren en de aandacht naar op jezelf te richten.
In deze houding creëer je ruimte in het gebied van je onderrug en het heupgebied. Verder zul je een stretch ervaren aan de binnenkant van je benen en je liezen. Wanneer je deze houding een paar keer week 3-5 minuten aanneemt, zul je ervaren dat er daadwerkelijk ruimte in je lichaam ontstaat.

  • Plaats je voetzolen tegen elkaar, ongeveer 20-30 cm voor je
  • 
Laat je knieën ontspannen in de richting van de mat (of plaats er eventueel een kussen onder)
  • 
Adem diep in en op een uitademing buig je naar voren.
  • 
Laat hierbij je rug ronden en laat je hoofd hangen
  • 
Doe niet te veel je best om in de houding te komen, maar laat de zwaartekracht zijn werk doen
  • Luister goed naar je eigen lichaam en forceer niets
  • 
Blijf 3 à 5 minuten in deze houding liggen.
  • 
Ontspan je steeds meer en focus op je ademhaling.
Kom op een inademing weer omhoog.

9.13.2018

BEKIJK ALLE BLOG POSTS

Je yoga inplannen? Dat doe je zelf...