Yoga

Psoas 2.0

Psoas 2.0

Ik omschrijf de Psoas ook wel als de belangrijkste stressspier in ons lichaam en dat heeft verschillende redenen. Je kunt het gebied van de Psoas bekijken vanuit anatomisch oogpunt, waarbij hij het onderlichaam met het bovenlichaam verbindt. Maar ook vanuit emotioneel en/of energetisch oogpunt. Niet alleen stress zorgt voor stijfheid in deze spier, maar ook weinig beweging zorgt ervoor dat de psoas stijver wordt. Wanneer je deze twee combineert in een stressvolle kantoorbaan heb je de voedingsbodem voor een flinke portie spanning en dit kan weer leiden tot lichamelijke klachten waaronder rugklachten, maar ook nek en schouderklachten.

In de onderstaande afbeelding kun je heel goed zien wat er gebeurt wanneer je psoas zich voortdurend samentrekt. De psoas verkort en gaat hierdoor trekken in onder andere je onderrug. Verder is de psoas door middel van bindweefsel verbonden met je middenrif, hierdoor zou het zelfs je ademhaling kunnen beïnvloeden.

Gezonde Psoas versus verkorte Psoas spier

Klachten

Wanneer je Psoas uit balans is kun je daar behoorlijk last van hebben. Zo kan een gespannen Psoas klachten geven, zoals:

  • Pijn in je onderrug
  • Heupklachten en/of klachten in de lies
  • Onverklaarbare buikpijn\Klachten in nek & schouders
  • Klachten in nek & schouders
  • Obstipatie en darmklachten
  • Moeite met buikademhaling
  • Stijfheid in onderrug, lies en/of heup

Tips

Daarnaast geef ik je graag een aantal tips;

De juiste (werk)houding

Te veel zitten en vooral verkeerd zitten is funest voor je Psoas en eigenlijk je hele houding. Zelf gebruik ik de STiT.

Als ik zit te werken, dan het liefst zo goed mogelijk. De STiT helpt om je rug te trainen en bij een gezonde houding. Deze kruk bestaat uit een beweegbare grondschotel en een zitting, waardoor je eigenlijk constant in beweging bent en ook nog je rug traint!

https://www.lavabird.nl

Wandelen

Wandelen is de beste remedie voor de Psoas. Zorg voor zo plat mogelijke schoenen. Daar worden je voeten en Psoas blij van!

Ontspannen!

Doe regelmatig, het liefste iedere dag, een oefening voor het ontspannen van je Psoas. Je zult merken dan er op den duur meer ruimte in je lichaam ontstaat.

Online Psoas programma

Speciaal voor de Psoas heb ik een online training ontwikkeld. Aan het einde van deze training heb je een indruk waarom een gezonde Psoas zo belangrijk is voor zowel onze fysieke- en mentale gezondheid.

Psoas programma

€ 59,00

Programma bestaat uit:

6 modules en is gericht op meer kennis over de Psoas. Elke module bestaat uit een stukje theorie en verschillende oefeningen ter ontspanning en/of training van de Psoas.

  • Module 1 - Hoe werkt de Psoas
  • Module 2 - Wat heeft de Psoas je te vertellen
  • Module 3 - Ruimte
  • Module 4 - Kracht
  • Module 5 - Psoas en Nek & Schouders
  • Module 6 - Repeat en tips

Je hebt onbeperkt toegang tot het programma.

Koop dit programma

Gerelateerde posts

BEKIJK ALLE BLOG POSTS

Je yoga inplannen? Dat doe je zelf...